Loin nomadiohjaajan työstä IKKU-mallin mukaisen koosteen:
Instrumentaalinen (Millä tavoin nomadiohjaaja on onnistunut toimimaan käytännöllisen muutostyön välineenä?)
Näkyväksi tekemistä:
- Nomadiohjaajan tuotekuvaus/mallintaminen
- Toimikas-wiki
- Toimikas-blogi
- Facebook-ryhmä Toimikkaan konehuone
- Kutomopäivät
- Infotilaisuudet Hämeenlinnassa
- Ilmiöpilotit Otavan Opistolla
- Ilmiöopas
- Loppuseminaari
- Hanketori
- Julkaistu artikkeli verkossa ja SeOppi-lehdessä sekä Toimikas-blogissa
- Moka-wiki
- ITK2013
- Mobiilikesäkoulu2013
- YouTube-videohaastattelu
- Bambuser-livestriimausvideot
- YLE Uutiset: Koululaisten opetuksessa kokeillaan nyt ilmiöopetusta
- Radiohaastattelu
- Ilmiöiden omat tuotokset, joista blogikirjoitukset Hämeenlinnan alueen ilmiökoulujen ilmiöistä löytyvät tästä blogista aakkosjärjestyksessä:
- GoKulttuuri - Hämeenlinnan Yhteiskoulu
- Ihan pimee - Hämeenlinnan Yhteiskoulu
- Kestävä kehitys - Kaurialan koulu
- Lasi - Iittalan yhtenäiskoulu
- Ruoka - Nyt! - Lammin lukio
- Terve nuori! - Hakkalan koulu
- Törmäyksiä ja kohtaamisia - Kaurialan lukio
- Valtaamo - Lyseon lukio
- Vesi, monessa mukana - Hauhon Yhtenäiskoulu
- Ilmiöiden omat tapahtumat
Käsitteet:
- Ilmiöpohjainen oppiminen
- Sosiaalinen media
- Avoimuus
- Yksityisyyden suoja
- Tekijänoikeudet
- Kokeilukulttuuri
- Etätyö hanketoimijalla
- Verkkotyöskentely
- Jatkuva verkkoläsnäolo
- Keskeneräisyyden sietäminen
- Oppijalähtöisyys
Näkyväksi tekemistä:
- Nomadiohjaajan työ: perehdytys, opastus, ohjaus, vierihoito, luennot, työpajat, sähköposti-, Facebook- ja puhelintuki, hanketuotosten esittely, toiminnallinen ohjauspiste ilmiöopettajille ja -oppilaille, viestintä sosiaalisessa mediassa, tapahtumatiedotus, tapahtumien järjestäminen sekä viikottaiset hankkeen viestinnän Google+ hangout-kokoukset
- Ilmiöopettajien yhteistyö
- Osahankeyhteistyö, kuten osallistuminen syksystä 2012 kevääseen 2013 3DM-osahankkeen wikikirjan tekemiseen verkossa (Viisautta virtuaalimaailmoihin ja lisättyyn todellisuuteen) ja blogikirjoituksen kirjoittaminen wikikirjan blogiin sekä blogikirjoituksen kirjoittaminen omaan oppimispäiväkirjablogiin ja 1.10.2013 Tampereella ARea 13 -tapahtuman liveraportointi Twitterissä ja koostaminen Storifyyn ja 27.9.2013 Tampereella Nettikansa-osahankkeen OK Roadshow Tampere -tapahtuman liveraportointi Twitterissä sekä yhteisöllisten muistiinpanojen tekeminen
- Hankeyhteistyö, kuten osallistuminen 11.9.2013 Helsingissä AKTIIVI-hankkeen messuosastolla työskentelyyn Kuntamarkkinat-tapahtumassa ja osallistuminen 19.9.2013 Tampereella Kiltakoulujen toiminnalliseen loppuseminaariin
- Hanketoimijoiden ja hallinnon yhteistyö
- Jatkuva verkkoläsnäolo
- Viestintä
- Raportointi
- Kansainvälisyys loppuseminaariin osallistuneiden ulkomaalaisten vieraiden myötä
Käytäntöä ja tekemistä:
- Yhdessä tekeminen esimerkin avulla arjessa
- Samalle tasolle asettuminen, myös fyysisesti
- Innostava asenne
- Nopea reagointi
- Keskittynyt kuunteleminen
- Uudella tavalla toimiminen
- Uusien asioiden opettelu
- Esimerkkien hyödyntäminen
- Asiantuntemuksen luoma valmius heittäytyä
- Erilaisissa tilanteissa luoviminen
- Oppijoiden valmius heittäytyä
- Uusien asioiden nopea omaksuminen
- Opitun asian kokeileminen ja hyödyntäminen nopeasti
- Yhteinen "tuskailu" - kokemusten jakaminen
- Omien toiminta- ja työtapojen tarkastelu
- Ammatillinen kasvu
- Verkostoituminen
- Tilanteeseen liittyvien asioiden yhdistely
- Luottamus
- Avun tarvitsijoiden auttaminen opastamalla ja neuvomalla
- Jatkuva muutos
- Oppiainerajojen ylitys tai sulautuminen
- "Kaikkea ei voi osata"
- "Kaikkea ei voi hallita"
- "Kädet savessa" tekeminen
- "Yksin tekemisen aika on ohi!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti