5.11.2012

Vesi -monessa mukana 2; Hauhon Yhtenäiskoulu


Vesipäivän sisältöä ja oppilailta kerättyä palautetta.
Ilmiömme Vesi –monessa mukana toteutettiin 11 ryhmän voimin.
Ryhmien valitsemat aiheet olivat:
·        Vesiaiheiset valokuvat, runot ja laulut
·        Vesienergia
·        Veden olomuodot
·        Vesiratas
·        Vesi ja luonnonmullistukset
·        Vesipula
·        Veteen liittyvät myytit
·        Saunat
·        Jäätiköiden sulaminen
·        Pullovedet
·        Paloauto
Vesipäivän näyttelyä varten ryhmät valmistivat seinätyön tai power point-esityksen, paloauto-ryhmä järjesti koulun pihalle paloauton, jonne oppilaat pääsivät tutustumaan.
02.10 vietettiin koko koulun Vesipäivää. Päivä alkoi yhteisellä aamuavauksella salissa. Päivän ohjelma sisälsi yläkoululaisten osalta näyttelyn kiertämistä, kehitysmaa-pelin pelaamista, piiloveden arviointia, Unicef-luennon, vesimaistelun, vesivideon Lasi vettä ja Tansania luennon. 

Näyttelyn kiertämistä varten oli tehty vastauslomake. Lomakkeessa valittiin näyttelyn mielenkiintoisin työ, valokuvausryhmän töistä paras kuvasarja ja lisäksi jokaisesta työstä oli kolme kysymystä, joihin piti vastata.

Vesimaistelussa 4 vapaaehtoista oppilasta ja yksi opettaja pääsivät maistelemaan erilaisia vesiä. Maistelu järjestettiin sekä 7-luokkalaisille, että 8-luokkalaisille. Maisteltavana oli kaupan pullovettä, kaivovettä ja koulun vesi jääkaappikylmänä ja suoraan hanasta. Kaupan pullovesi jäi makutestissä viimeiseksi, koulun vesi voitti.

9-luokkalaiset toimivat päivän aikana oppaina muille, esittelivät omia töitään ja kuvasivat päivän tapahtumia. 

Opettajan näkökulmasta koko koulun organisoiminen päivän ajaksi oli melko raskasta, 9-luokkalaisten ohjeistaminen ja selkeä tehtävien jakaminen ei onnistunut, koska loppua kohti kiire yllätti meidät. Mutta päivästä selvittiin ja jälkikäteen oppilailta kerätty palaute oli yllättävänkin positiivista.

9-luokkalaiset antoivat palautetta ilmiöstä ja Vesipäivästä samoissa ryhmissä, joissa työskentelykin tapahtui. Palautteessa pyydettiin vastauksia oheisiin kysymyksiin. Kysymysten alle olen koonnut muutamia oppilaiden vastauksia.

Millaisia odotuksia oli ihan alussa?
·        hyviä
·        että voisi olla ihan hauskaa ja saatais jotain aikaiseksi
·        että työstä ei tule mitään
·        odottavia ja hyviä
·        aluksi ajatteli, että on kivaa ja hyvää vaihtelua, kun on vähän vapaampaa
·        että menee pieleen
·        että oppisi vedestä
·        että tästä tulee kivaa

Oliko työläämpää kuin normaali opiskelu?
·        ei
·        ei ollut
·        ei todellakaan
·        oli hieman hankalaa, kun ei aina tiennyt missä pääsisi tekemään ja aikaa oli hieman liian vähän

Menikö suunnitelmien mukaan?
·        ei todellakaan, pieleen meni
·        kyllä
·        ei mennyt ihan putkeen, koska ei tiennyt miten koko juttu toteutetaan lopussa
·        suunnilleen
·        oikeestaan joo

Miten työskentely sujui?
·        hyvin
·        vaivalloisesti, oli hieman haastavaa
·        todella hyvin
·        aluksi huonosti, mutta myöhemmin hyvin
·        vaihtelevasti, yleensä ihan OK
·        hyvin, mutta vesipäivä ei

3 tärkeintä asiaa mitä opitte?
·        vettä paljon, vedellä saa paljon aikaan, Afrikan lapsilla on vedenpuute
·        ryhmätyöskentely, H2O, kärsivällisyys 
·        ryhmänohjaamista, yhteishenki
·        ei mitään
·        paloauton kalusto, erilaiset tehtävät ja mitä kaikkia erikoisia tehtäviä palokunnalla on
·        että maailmassa ei ole vettä ja apu on tärkeää, että olemalla ekologinen voi pelastaa maailmaa ja että mistä vesiongelmat johtuu
·        ilmastonmuutoksen estäminen, mistä se johtuu ja mitä tapahtuu jos se tulee
·        millainen vesiratas on, miten se toimii ja mihin niitä on käytetty

Mitä itse tekisitte toisin?
·        työn muoto olisi voinut olla erilainen
·        ei mitään
·        tehtäis myös seinätyö
·        työhön olisi voinut tehdä asioita eri tavalla
·        toisenlaisia kysymyksiä
·        oltaisiin valittu eri aihe
·        oltaisi tehty power point

Parannusehdotuksia tulevaisuuden varalle?
·        ei mitään
·        pysyisi alkuperäisessä suunnitelmassa, selkeämmät ohjeet
·        jokaisella rastilla olisi pitänyt olla omat kertojat
·        jokaiselle ryhmälle tarkka tehtävä
·        panostaa enemmän
·        joka rastilla olisi pitänyt olla yksi selittämässä mistä se kertoo

Palautetta kerättiin myös päivään osallistuneilta yläkoululaisilta. Palaute oli pääasiassa todella positiivista ja lähes kaikki olivat sitä mieltä, että haluaisivat itse toteuttaa 9-luokkalla samanlaisen projektin. Osa innostui jo miettimään, että mikä voisi olla se oman ilmiön aihe.

01.11 aamunavauksessa arvoimme päivään osallistuneiden oppilaiden kesken kolme täytettävää vesipulloa. Lisäksi palkitsimme oppilaiden parhaaksi valitseman ryhmän; Paloauto-ryhmän, sekä valokuva-ryhmän kylpylälahjakorteilla, ilmiöömme sopivasti, tietenkin.

Itselleni jäi ilmiöstä ja Vesipäivästä positiivinen fiilis. Ja muodossa tai toisessa tästä varmasti jää jotain elämään koulumme arkeen. Ei ehkä näin mittavaa loppurutistusta, mutta jotain pienempää ja kevyemmin toteutettavissa olevaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti