14.11.2012

Vesi -monessa mukana 4; Hauhon Yhtenäiskoulu

Hauhon Yhtenäiskoulu
 5.11.2012
Ilmiöprojekti luonnontieteiden opettajan näkökulmasta (kirjoittanut Pirjo Keso)

Ensimmäinen Ilmiö-hankkeen tapaaminen aiheutti melkoisen tunnemylläkän. Mitä ihmettä tämä nyt on? Minähän opetan ilmiöitä joka tunti. Miksi tästä tehdään näin suuri numero? Ympäristönä oli upea Vanajanlinna ja puitteen sen mukaiset. Valitettavasti seuraavalla kerralla ei tarjottu edes ruokaa, vaan sekin piti lipulla lunastaa lukion ruokalasta.

 Päivän anti alkoi hahmottua vasta seuraavalla kerralla, kun päästiin itse asiaan. Kokonainen työpäivä ajatusten vaihtoon lähimpien kollegoiden kanssa teki tehtävänsä. Meillähän oli hauskaa, kun laadimme sarjakuvaa ilmiön alkuvaiheista! Oli onni saada mukaan läheisimmät työtoverit. Olimme tuttuja ja toimintatavat rutinoituneita. Melko helposti löytyi aihe- vesi. Sitä oli helppo visioida ja se liittyi selkeästi kaikkien kolmen opetusaineisiin kemia, fysiikka, biologia, maantieto ja terveystieto. Muistona noilta ajoilta on A4, jossa kaikenlaisia veteen liittyviä kuvia ja yksi onkimis-animaatio. Siitähän tässä pohjimmiltaan on kysymys: oppilas lähestyy aihetta omien kykyjensä ja mielenkiintonsa mukaan. Onkii vesikorista haluamansa tiedot ja oppii haluamallaan tavalla. Hanke edellytti, että tämä kokeilu koskisi lähinnä yhdeksäsluokkalaisia. Hetken ajan häilyimme epävarmuuden aalloilla, eihän meidät ensi vuoden ysit mitenkään pysty. Mutta seuraavassa hetkessä jo totesimme, että juuri silloin on syytä kokeilla jotain uutta, kun jo tiedetään, että vanhat konstit eivät ole toimineet. Kokeillen olisi mahdollista saavuttaa myös positiivinen yllätys!

Niinpä alkoi hurja visiointi siitä, mitä tuleman pitää ja innostus asiaan oli suuri. Joitakin ideoita hylättiin kalleutensa tai jonkin muun syyn vuoksi ja hiljalleen kokonaisen Vesipäivän valmistaminen koko koululle oli varmistunut. Toukokuussa painelimme rehtorin luo esittämään toiveitamme. Arvasimme vastaanoton olevan periaatteessa positiivinen. Pyysimme lukujärjestykseen yhtä oppituntia yseille siten, että me kolme olisimme opettajina yhtaikaa. Arvelimme, että näin hanke varmasti toteutuisi.

Jos olisimme tienneet toiveemme aiheuttavan suuria ongelmia lukujärjestyksen laatimiseen, olisimme jättäneet sen todennäköisesti esittämättä. Kävi nimittäin niin, että yseille järjestyi kaksi tuntia lukujärjestykseen yhtaikaa, mutta opettajana meistä tuolloin oli vain yksi.

Oppilailla oli siis fysiikkaa, kemiaa tai terveystietoa, mutta yhden aineenopettajan parina oli yksi resurssiopettaja. Tämä merkitsi siis sitä, että joillakin oppilailla näiden fysiikan ja kemian tuntimäärä pieneni, samoin aineenopettajan! Tässä tapauksessa isompaa harmia ei syntyne, sillä ilmiö-tunteihin saadaan sisällytettyä OPSin asioita varsinaisen vesipäivän jälkeisillä tunneilla. Mutta jos tämä idea leviää laajemmin käyttöön, vaarana on, että aineenopettajien tunnit lipuvat resurssiopettajien huostaan. 

Kaiken kaikkiaan onnistunut Vesipäivä palkitsi sekä opettajat että oppilaat. Tekijät ylittivät itsensä ja upeita töitä oli nähtävänä ja osa jää vielä jatkossakin hyödynnettäviksi. Palautteen perusteella voidaan sanoa, että tämäntyyppinen työskentely on tullut meidän kouluun jäädäkseen. Varsinkin kahdeksasluokkalaisten keskuudessa innostus uusien Ilmiöpäivien järjestämiseen oli suuri. Saapa nähdä toteutuuko seuraava Ilmiöpäivä, jossa aiheena olisi esimerkiksi tuli ja valo!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti