Vesipäivän sisältöä ja oppilailta kerättyä palautetta.
Ilmiömme Vesi –monessa mukana toteutettiin 11 ryhmän
voimin.
Ryhmien valitsemat aiheet olivat:
·
Vesiaiheiset valokuvat, runot ja laulut
·
Vesienergia
·
Veden olomuodot
·
Vesiratas
·
Vesi ja luonnonmullistukset
·
Vesipula
·
Veteen liittyvät myytit
·
Saunat
·
Jäätiköiden sulaminen
·
Pullovedet
·
Paloauto
Vesipäivän näyttelyä varten ryhmät valmistivat seinätyön
tai power point-esityksen, paloauto-ryhmä järjesti koulun pihalle paloauton,
jonne oppilaat pääsivät tutustumaan.
02.10 vietettiin koko koulun Vesipäivää. Päivä alkoi
yhteisellä aamuavauksella salissa. Päivän ohjelma sisälsi yläkoululaisten
osalta näyttelyn kiertämistä, kehitysmaa-pelin pelaamista, piiloveden
arviointia, Unicef-luennon, vesimaistelun, vesivideon Lasi vettä ja Tansania
luennon.
Näyttelyn kiertämistä varten oli tehty vastauslomake.
Lomakkeessa valittiin näyttelyn mielenkiintoisin työ, valokuvausryhmän töistä
paras kuvasarja ja lisäksi jokaisesta työstä oli kolme kysymystä, joihin piti
vastata.
Vesimaistelussa 4 vapaaehtoista oppilasta ja yksi
opettaja pääsivät maistelemaan erilaisia vesiä. Maistelu järjestettiin sekä
7-luokkalaisille, että 8-luokkalaisille. Maisteltavana oli kaupan pullovettä,
kaivovettä ja koulun vesi jääkaappikylmänä ja suoraan hanasta. Kaupan pullovesi
jäi makutestissä viimeiseksi, koulun vesi voitti.
9-luokkalaiset toimivat päivän aikana oppaina muille,
esittelivät omia töitään ja kuvasivat päivän tapahtumia.
Opettajan näkökulmasta koko koulun organisoiminen päivän
ajaksi oli melko raskasta, 9-luokkalaisten ohjeistaminen ja selkeä tehtävien
jakaminen ei onnistunut, koska loppua kohti kiire yllätti meidät. Mutta
päivästä selvittiin ja jälkikäteen oppilailta kerätty palaute oli yllättävänkin
positiivista.
9-luokkalaiset antoivat palautetta ilmiöstä ja
Vesipäivästä samoissa ryhmissä, joissa työskentelykin tapahtui. Palautteessa
pyydettiin vastauksia oheisiin kysymyksiin. Kysymysten alle olen koonnut
muutamia oppilaiden vastauksia.
Millaisia
odotuksia oli ihan alussa?
·
hyviä
·
että
voisi olla ihan hauskaa ja saatais jotain aikaiseksi
·
että
työstä ei tule mitään
·
odottavia
ja hyviä
·
aluksi
ajatteli, että on kivaa ja hyvää vaihtelua, kun on vähän vapaampaa
·
että
menee pieleen
·
että
oppisi vedestä
·
että
tästä tulee kivaa
Oliko
työläämpää kuin normaali opiskelu?
·
ei
·
ei
ollut
·
ei todellakaan
·
oli
hieman hankalaa, kun ei aina tiennyt missä pääsisi tekemään ja aikaa oli hieman
liian vähän
Menikö
suunnitelmien mukaan?
·
ei
todellakaan, pieleen meni
·
kyllä
·
ei
mennyt ihan putkeen, koska ei tiennyt miten koko juttu toteutetaan lopussa
·
suunnilleen
·
oikeestaan
joo
Miten
työskentely sujui?
·
hyvin
·
vaivalloisesti,
oli hieman haastavaa
·
todella
hyvin
·
aluksi
huonosti, mutta myöhemmin hyvin
·
vaihtelevasti,
yleensä ihan OK
·
hyvin,
mutta vesipäivä ei
3
tärkeintä asiaa mitä opitte?
·
vettä
paljon, vedellä saa paljon aikaan, Afrikan lapsilla on vedenpuute
·
ryhmätyöskentely,
H2O, kärsivällisyys
·
ryhmänohjaamista,
yhteishenki
·
ei
mitään
·
paloauton
kalusto, erilaiset tehtävät ja mitä kaikkia erikoisia tehtäviä palokunnalla on
·
että
maailmassa ei ole vettä ja apu on tärkeää, että olemalla ekologinen voi
pelastaa maailmaa ja että mistä vesiongelmat johtuu
·
ilmastonmuutoksen
estäminen, mistä se johtuu ja mitä tapahtuu jos se tulee
·
millainen
vesiratas on, miten se toimii ja mihin niitä on käytetty
Mitä
itse tekisitte toisin?
·
työn
muoto olisi voinut olla erilainen
·
ei
mitään
·
tehtäis
myös seinätyö
·
työhön
olisi voinut tehdä asioita eri tavalla
·
toisenlaisia
kysymyksiä
·
oltaisiin
valittu eri aihe
·
oltaisi
tehty power point
Parannusehdotuksia
tulevaisuuden varalle?
·
ei
mitään
·
pysyisi
alkuperäisessä suunnitelmassa, selkeämmät ohjeet
·
jokaisella
rastilla olisi pitänyt olla omat kertojat
·
jokaiselle
ryhmälle tarkka tehtävä
·
panostaa
enemmän
·
joka
rastilla olisi pitänyt olla yksi selittämässä mistä se kertoo
Palautetta kerättiin myös päivään osallistuneilta
yläkoululaisilta. Palaute oli pääasiassa todella positiivista ja lähes kaikki
olivat sitä mieltä, että haluaisivat itse toteuttaa 9-luokkalla samanlaisen
projektin. Osa innostui jo miettimään, että mikä voisi olla se oman ilmiön
aihe.
01.11 aamunavauksessa arvoimme päivään osallistuneiden
oppilaiden kesken kolme täytettävää vesipulloa. Lisäksi palkitsimme oppilaiden
parhaaksi valitseman ryhmän; Paloauto-ryhmän, sekä valokuva-ryhmän
kylpylälahjakorteilla, ilmiöömme sopivasti, tietenkin.
Itselleni jäi ilmiöstä ja Vesipäivästä positiivinen
fiilis. Ja muodossa tai toisessa tästä varmasti jää jotain elämään koulumme
arkeen. Ei ehkä näin mittavaa loppurutistusta, mutta jotain pienempää ja
kevyemmin toteutettavissa olevaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti