OHI ON, huokaa hän. Hauhon Yhtenäiskoulun ilmiönä oli Vesi –monessa
mukana. Ihan alkuperäisen suunnitelman
mukaan ei homma pyörähtänyt käyntiin, mutta näin jälkikäteen voin kuitenkin
tyytyväisenä todeta, että ihan mukavastihan se sittenkin sujui. Palataan siis
hieman ajassa taaksepäin…
Koulu alkoi tiistaina 14.08 ja heti seuraavana aamuna eli
keskiviikkona 15.08 klo 10 minulla oli lukujärjestyksessä ILMIÖ-tunti.
Käytännössä tämä tarkoitti siis sitä, että kaikki koulumme 39
yhdeksäsluokkalaista seisoivat ihmeissään koulun aulassa ja miettivät, että
mitä ihmettä on tulossa. Samaa pohdin minäkin.
Selitin mistä tässä ilmiössä on kyse. Ensin ihan yleisesti,
että on valittu yksi suuri kokonaisuus jota voi tarkastella haluamastaan
näkökulmasta, yksin, parin kanssa tai suuremmassa ryhmässä. Kun idea oli
avattu, niin kerroin, että koulumme ilmiöksi on valittu VESI. Oppilaat saivat
tämän jälkeen muodostaa itsenäisesti ryhmät, ryhmiä muodostui yksitoista. Jokainen ryhmä sai tyhjän paperin
( A3), kynän ja ohjeen piirtää veteen
liittyvä käsitekarttaa. Lopputunnista pyysin vielä ympyröimään käsitekartasta
sen asian, mikä ryhmää eniten näistä kiinnostaisi.
Seuraavalla kokoontumiskerralla, keskiviikko 21.08, ryhmät
miettivät jo oman projektinsa aihetta. Osa löysi aiheensa heti, osalla
miettiminen kesti huomattavasti pidempään.
Moni koki selkeästi vaikeana sen, ettei ollut mitään selkeää ohjetta
jota noudattamalla olisi syntynyt valmista. Muutama ryhmä huomasi heti aluksi
valinneensa liian laajan aiheen ja keskustelimme heidän kanssaan, että minkä
osan he tästä kokonaisuudesta haluaisivat toteuttaa.
Ilmiön parissa työskenneltiin myös 29.08, 05.09, 19.09,
26.09 ja vaikka välillä meinasikin usko loppua, niin jokainen ryhmä sai
kuitenkin lopulta valmista aikaiseksi.
Varsinaisten ilmiö-tuntien lisäksi teimme myös aamupäivän
mittaisen tutustumisretken Hämeen Seudun veteen, jossa pääsimme tutustumaan
niin puhtaanveden tuottamiseen, kuin jätevedenkäsittelyynkin.
Minulla oli siis käytettävissä 1 tunti viikossa ilmiön
toteuttamiseen oppilaiden kanssa. Yhteensä 6 kertaa ennen ilmiömme
loppuhuipentumaa Vesipäivää (02.10). Tämän tunnin lisäksi ilmiötä käsiteltiin
mm. terveystiedontunnilla ja osa ryhmistä sai työskennellä mm.
kuvaamataidontunneilla.
Ilmiömme huipentui Vesipäivään 02.10, jolloin ryhmien työt
oli laitettu esille koulumme tiloihin. Kaikki koulumme oppilaat kiersivät
tutustumassa töistä koottuun näyttelyyn. Lisäksi meillä oli veteen liittyviä
dvd-esityksiä, pelejä ja luentoja. Varsinaiseen Vesipäivään ja oppilaiden
antamaan palautteeseen palaan myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti