Kun pääsee aitiopaikalta seuraamaan opetuksen ammattilaisten
työtä heidän ideoidessaan ja suunnitellessaan toteutuksia ilmiöpohjaisiin
opintokokonaisuuksiin, voi vain ihailla sitä tarmoa ja actionia, jolla idean siemenistä
kasvatetaan kokonainen oppimispelto.
Monille ennakkoluulottomasti mukaan lähteneille opettajille
ajatus ilmiöpohjaisuudesta on uusi. Kouluissa on toki maailman sivu toteutettu
erilaisia projekteja ja teemapäiviä, joista suurimmalle osalle kuitenkin on
ominaista pitkälle valmiiksi suunniteltu runko: työpajat sisältöineen tässä,
nimi listaan var så god, ja pajatuotoksena synnytämme seinätaulun muidenkin
ihmeteltäväksi.
Toimikkaassa ajatellaan toisin. Tässä teille aihe – miten tätä
lähdettäisiin toteuttamaan, mitä erityistä asiaa tämän teeman alla haluaisit
ihmetellä enemmän? Tämä lienee ollut ilmiöopettajien ensimmäinen haaste
vastattavaksi: miten ilmiön toteutusta suunnitellaan niin, että siihen jää
riittävästi tilaa oppijan omien ratkaisujen tekemiseen?
Kun hankkeessa mukana olevat ilmiöt esittelivät
suunnitelmiaan toisilleen, jäi mieleeni yhden ryhmän esitys: ensin esiteltiin
mitä oli suunniteltu – kovasti näytti perinteiseltä projektilta. Esitys jatkui
opettajan toteamuksella ”ja sitten me
tajusimme, että emmehän me voi tätä näin valmiiksi suunnitella” ja meille
esiteltiin täysin erilaisesta lähtökohdasta alkava suunnitelma, jossa ilmiön
tutkimiselle jätettiin oppijalle runsaasti mahdollisuuksia edetä omalla
tavallaan.
On ollut hämmentävää seurata kuinka monenlaisia
toteutusmalleja on syntynyt. Jossakin ilmiötä on lähdetty toteuttamaan suoraan
opetuksen sisällä painotetuin teemoin (työskentely jatkuu kurssien jälkeen
opiskelijan omana tutkimuksena jostakin kiinnostavasta näkökulmasta), jossakin
ilmiötä kuljetetaan mukana lähes koko lukuvuosi, yhdessä koulussa ilmiölle on
perustettu oma lukiokurssi ja toisessa ilmiöön keskitytään intensiivisesti
muutaman päivän ajan. Keskeistä kaikille toteutuksille on, että eri aineiden
opettajat ovat saaneet hypätä toistensa tonteille ja ovat etsineet aineiden sisältöjen
välisiä yhtymäkohtia, lähteneet toisin sanoen ennakkoluulottomasti integroimaan
aineiden sisältöjä. Vuoropuhelua koulun johdon suuntaan on myös käytävä, sillä
jäykkiin koulun rakenteisiin on pystyttävä sovittamaan ilmiöt, joita
suunniteltaessa kiellettiin miettimästä koulupäivän mahdollisesti asettamia
reunaehtoja.
Miltä ilmiötoteutus tällä hetkellä sivusta seuraten näyttää?
On hyvä, että suunnitteluun käytettiin aikaa jo keväällä suunnitelmallisesti ja
ohjatusti. Kun koulutyö elokuussa pyörähti käyntiin, ovat kaikki kouluvuoden
tehtävät jälleen hoidettavana. Koulukierroksella olen saanut kuulla, että
suunnittelu on hyvällä mallilla, joissakin toteutusta on jo aloiteltukin. Mutta
aika on kortilla ja jos suunnitelmat eivät olisi tulleet jo tehdyiksi, uskallan
veikata, että emme tulisi näkemään niin laadukkaita ilmiötoteutuksia kuin mitä
nyt on tulossa. Vieläkin vaarana on, että arki houkuttelee menemään yli siitä
missä aita on matalin, mutta eivätköhän nämä ammattilaiset hoida homman
kunnialla kotiin.
Lukuvuonna 2012-2013 Hämeenlinnan yläkouluissa ja lukioissa
tutkitaan seuraavia ilmiöitä: GoKulttuuri,
Vesi monessa mukana, Törmäyksiä ja kohtaamisia, Ruoka –nyt!, Terve nuori!,
Valtaamo, Ihan pimee, Lasi ja Kestävä kehitys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti